De data asta, chiar NU!
Am votat prima oară în 1992. De atunci am trecut prin toate fazele posibile: entuziasm, încredere, votul pentru ce simpatizam, votul pentru răul cel mai mic, votul în urma înghiţirii (cu noduri) a discursurilor demagogice cu civismul, tu ai puterea şi bla-bla-uri d-astea ieftine. Pentru că la noi sunt bla-bla-uri. La noi alegătorul deţine puterea strict în secundele dinaintea aplicării ştampilei pe buletinul de vot. Pentru că atunci cînd ştampila a fost aplicată puterea se transferă acelui nume de pe hîrtie, care va ieşi învingător sau nu. Dar puterea alegătorului s-a pierdut în secunda aia şi nu o va mai recăpăta decît peste alţi 4 ani, pentru alte cîteva secunde. Între timp, puterea va fi a altora la propriu şi la figurat.
Khris zice că orice alegere este mai bună decît nici o alegere, că învingatorii au fost întotdeauna aleşi dintre cei mai buni de pe teren iar looser-ii, au fost întotdeauna cei mai “buni” de pe margine. Poate! Dar asta se întîmplă atunci cînd ceea ce alegi îndeplineşte un minim de condiţii decente ca să poţi alege fără a te simţi mai apoi părtaş la nelegiurile lor prin simplul fapt că i-ai ales, se întîmplă atunci cînd tu, alegătorul, eşti cel care se află într-adevăr pe teren pentru a avea şansa de a te regăsi printre învingători. Numai că, în cazul de faţă, este vorba doar de iluzia că te afli pe teren şi joci cu adevărat. De fapt, TU, alegătorul, eşti doar rezerva de urgenţă care este scoasă de pe teren imediat ce a “marcat”, fiindcă nu trebuie să fii faultat, pentru a putea juca - cîteva secunde - şi “marca” iar, peste alţi 4 ani.
De 16 ani m-am plictisit să fiu cetăţeanul cu spirit civic pentru ca nişte neruşinaţi să poată profita (fiindcă ei oricum vor profita, fie că merg eu la vot sau nu). Prefer să-mi exercit spiritul civic ajutîndu-mă pe mine şi comunitatea, oamenii între care trăiesc. Cei care sunt votaţi oricum le pasă de orice altceva, mai puţin de comunităţile care i-au votat şi şi-au pus speranţele în ei. Ar trebui să facem mai mult noi pentru noi şi nu să aşteptăm “minunile” cu care ne ameţesc aceşti “zei” ai societăţii româneşti. Cîtă vreme vom sta cu mîna întinsă la ambrozia lor, niciodată nu vom avea mai mult decît vor fi ei dispuşi să ne ofere. Şi nu sunt deloc nişte “zei” darnici şi sufletişti!
În concluzie, îmi voi folosi timpul din ziua votului mult mai eficient sau plăcut decît să le dau politicienilor binecuvîntarea mea pentru încă 4 ani de nepăsare şi minciuni. Pe voi, cei nehotărîţi şi care nu veţi merge la vot, v-a convins articolul lui Khris (sau orice altceva) să mergeţi? Pe mine nu! Este situaţia aia extremă în care a nu face nimic este mai bine decît a face ceva prost. În cele din urmă, şi asta reprezintă tot o alegere a răului cel mai mic.










November 20th, 2008 at 14:41 pm
Voteaza-ma pe mine. Decat raul cel mai mic, mai bine porcul cel mai mare.
/
November 20th, 2008 at 16:03 pm
Porcule, dacă promiţi că dai ceva muşchiuleţ pentru o frigăruie şi nişte şorici, te votez
November 20th, 2008 at 17:41 pm
Daca nu descopeream in primele randuri din articolul tau ca ai perfecta dreptate…renuntam sa-l mai citesc! Si asta nu pentru ca nu-mi face placere sa “te citesc” ,ci pentru ca sufar de greturi electorale si tratamentul urmat exclude stirile tv,ziare,bloguri ,pixuri,plase ,calendare,gogosi si grohait de candidati,stropi de rahat pe bannere….
Asta cred eu despre vot….
Ultimul articol scris de AncaMk: W T D
November 20th, 2008 at 18:50 pm
Mă bucur că îţi face plăcere să mă citeşti (asemenea) şi apreciez sacrificiul de a înghiţi, totuşi, pastila mea electorală deşi suferi de greţuri
Sper că nu ţi-am provocat indigestie… 
Altfel, eu mi-am propus să nici nu mai tratez subiectul dar a început să mă deranjeze atitudinea de tipul “orice alegere e mai bună decît nici o alegere”. Lumea încă nu şi-a dat seama că tocmai mersul la vot înseamnă să nu faci nimic
November 20th, 2008 at 21:41 pm
Nu dau pomeni electorale. N-am de unde. Poate dupa 4 ani de vegetat in Parlament o sa-mi permit. Da’ atunci n-o sa am interes.
Na, ia pune tu mana pe maus si voteaza-ma. Si am si benar ca sa ma sustii. Rosu sau verde. Daca vrei alte culori dau comanda la aiti.
November 20th, 2008 at 22:57 pm
Saturniene astfel de solutii ii bucura ca pot manari mai bine ei voturile care nu vin aia sa le arda…io zic sa te scoti din casa in data de duminica si sa te duci sa anulezi votu….sau mai bine facem cu pixu un patratel scriem in el ‘lift’ea Spataru si aplici stampila
, sau o solutie ar fi cu niste stickere de la parlamentaru asta porc
)
/
November 21st, 2008 at 9:15 am
Prezintarea la vot constituie o datorie fata de tara, asa cum spun astia mai inaintati in varsta, insa exprimarea votului nu. E ok sa dai un VOT ALB, e constitutional, legal, CORECT si cum vrei tu sa il numesti.
November 21st, 2008 at 12:27 pm
@Fanel & Florin: Mă, eu am înţeles ideea voastră şi vă dau dreptate. Ce m-a scos din papuci pe mine e atitudinea asta “trebuie să alegi ceva”. Adică se omite varianta asta a votului anulat. De ce trebuie să aleg ceva? Aleg dacă am ce, dar nu că trebuie.
November 21st, 2008 at 16:47 pm
alegi daca ai ce.
de acord.
dar te-ai uitat daca ai ce?
sau nici nu vrei sa te mai uiti ce candidati sunt in colegiul tau electoral, in ideea ca toti sunt o apa si un pamant?
nu crezi ca ar fi o prejudecata?
eu am zis ca merg la vot fie si numai ca sa votez oameni noi.
nu stiu ce sanse sunt sa iasa cei noi, dar eu incerc.
imi doresc sa nu-i mai vad in Parlament pe cei despre care stiu 100% sigur ca au stat pana acum degeaba in Parlament, care in loc sa-si faca treaba si-au vazut de interesul personal.
nu imi permit sa renunt la credinta ca ceva o sa se schimbe in bine, in timp, si cu rabdare
November 21st, 2008 at 19:15 pm
@Elena: Sincer, nu m-am uitat. Am încercat cu campania de la TV dar o găsesc deşănţată şi de prost gust, cu populisme ieftine şi expirate şi atacuri la persoană, prin urmare mi-e imposibil să urmăresc ce şi cum.
Alte canale de informare nu m-au mai interesat (ştiu că există un site dar nu-i cunosc adresa). Nu consider că toţi sunt o apă şi un pămînt. În schimb consider că după ce ajung la putere, devin toţi o apă şi-un pămînt. Mi s-a confirmat în anii trecuţi cînd am votat oameni noi, oameni diferiţi de ceea ce era pe scena politică şi care, după ce au căpătat puterea, au devenit o apă şi-un pămînt cu ceilalţi.
Prin urmare nu mă interesează cine e în colegiul meu fiindcă, dacă ajung la vot, mă voi abţine, adică voi da vot nul. O să mă uit totuşi pe net, fie şi numai de curiozitate.
November 21st, 2008 at 23:39 pm
Sa reiau discutia de dincolo…de la http://subiectiv.ro/subiectiv/decredibilizarea-continua/
Bogdan, deci eu sunt intru totul de acord cu tine, ai perfecta dreptate, este dreptul tau sa dai un vot alb si nimeni nu iti poate impune sa faci altceva decat ceea ce vrei. Deci aste este clar. In plus eu nu cred faza cu “datoria civica”.
Eu numai vroiam sa-ti zic ca TEHNIC vorbind votul tau alb[care este nul...nu-i asa? sau neprezentare la vot] nu face altceva decat sa ridice[ajute] un candidat de doi lei[un hot, mafiot, nesimtit, becalic sau vadimic....zi cum vrei]..si din astia vei gasi gramada cred ca fara probleme si la tine in colegiu. Cum adica?
Pai daca dai un vot IMPOTRIVA lui ii anulezi lui un vot. Corect? La fel se intampla si daca nu te duci la vot …adica il ajuti.
Cred ca este destul de clar.
Deci oricum ai lua-o nu-i bine.
Si eu NU am zis ca ii musai sa mergi la vot ca daca nu gata si decazi din drepturile tale pe care le ai ca si cetatean roman, ai exagerat un pic acolo[dincolo]…bineinteles ca nu poate fi vorba despre asa ceva.
Ceea ce mi se pare un pic ciudat[si asta este moticul pentru care am facut primul comentariu] este ca daca tu NU vrei sa contribui cu ceva[de fapt asta se intampla daca nu mergi la vot/vot nul oricum ai lua-o...poti sa zici orice...asta se intampla de fapt] la schimbare[sau la evitarea de aparitii ciudate prin Parlament] sau poate chiar la mentinerea actualei stari sa vii dupa aia si sa zici una si alta despre nesimtitii astia din Parlament/politicieni, din moment ce tu insuti l-ai ajutat sa ajunga acolo…vezi mai sus explicatia tehnica….oricum ai lua-o asa ii. Atata tot. Nu vorbim de drepturi si altele….lasand toate argumentele la o parte, TEHNIC vorbind la urma conteza numaratoarea, nu?
In concluzie du-te totusi la vot. Si eu sunt la fel de scarbit ca tine daca nu chiar mai mult de tampitii astia din politica, dar oricum as lua-o nu pot sa nu remarc ca am dreptate 100% in ceea ce am scris mai sus.
November 22nd, 2008 at 1:57 am
Nicu, îţi mulţumesc pentru răspunsul tău elaborat. Exagerarea de acolo am făcut-o intenţionat pentru a scoate în evidenţă un lucru pe care îl repet şi aici: abuzirile din istorie au plecat de la lucruri ce păreau inofensive şi perfect justificate. Şi chiar erau justificate la momentul respectiv. Privind prin prisma faunei noastre politice, nu m-ar mira să apară nişte deştepţi care să introducă obligativitatea votului şi chiar aplicarea de sancţiuni civile pentru cei care nu se prezintă. Crezi că exagerez şi acum? Eu îţi zic că nu! Trăim într-un mediu politic şi social aberant unde orice este posibil iar aberaţia a devenit normalitate. Priveşte în jur şi ai să vezi că aşa este.
Îţi dau la rîndul meu perfectă dreptate la ceea ce spui tu. Dar vreau să-ţi explic punctul meu de vedere, felul cum văd eu lucrurile şi ceea ce m-a făcut să iau decizia ca, în cel mai fericit caz, să dau un vot nul. Din punct de vedere TEHNIC aşa cum ai abordat tu discuţia în comentariul tău. Deci:
- TEHNIC, la noi nu se pune încă problema ca un singur vot (sau cîteva) să conteze, să aibă greutate. Şi nu se va pune problema asta pentru ceva vreme de-acum încolo. Suntem o naţiune mult prea divizată atît ca opţiuni politice, cît şi ca ofertă de partide şi curente politice.
- TEHNIC şi PRACTIC este pur şi simplu irelevant cu cine votezi, care îţi este opţiunea. Interesele politicienilor sunt comune (şi nu prea coincid cu interesele naţiunii), indiferent de orientarea lor şi atunci cînd interesele lor o cer calcă în picioare orice, inclusiv orientarea declarată de ei. Pe scurt, la noi nu există verticalitate politică şi nici onoare. Astăzi votezi cu X pentru că predică o doctrină liberală iar mîine, adică după ce a fost ales, “descoperă” cu seninătate că de fapt el este mai apropiat de doctrina social-democrată şi schimă tabăra. Şi tu nu l-ai fi votat dacă era acolo.
- TEHNIC, din 1992 încoace am ajutat la menţinerea actualei stări prin simplul fapt că m-am numărat printre cei care i-au votat pe nemernicii ajunşi la putere. Şi de fiecare dată mă amăgeam că o să fie altfel şi mergeam la vot. Şi tot de fiecare dată eram printre cei care îi votase pe nemernicii cîştigători. Cum timp de 16 ani am încercat varianta de a alege ceva, orice, acum vreau să încerc şi cealaltă variantă. Şi să văd ce simt, cum mă simt. Pînă la urmă nu e o atitudine de frondă faţă de clasa politică (deşi merită aşa ceva), ci o atitudine faţă de mine însumi. Vreau să schimb macazul, să nu mai urmez aceeaşi cale pe care am urmat-o vreme de 16 ani.
O repet, în viaţă sunt momente în care e mai bine să nu faci nimic decît să faci ceva prost. Legat de vot, eu, ca individ, mă aflu într-un astfel de moment. Am girat nemernici cu votul meu vreme de 16 ani. Acum aleg să rămân neutru. Neutralitatea este calea de mijloc. De-asta orice vot, chiar şi în Parlament, are trei variante: “pentru”, “împotrivă” şi “abţinere”. Abţinerea este pentru cei care consideră că nu pot fi de nici o parte.
Vreau să fac măcar o dată ce n-am făcut vreme de 16 ani. Şi sunt ultimul care ar trebui să aibă mustrări de conştiinţă pentru asta.
November 23rd, 2008 at 13:59 pm
Ok am inteles…vrei sa incerci ceva nou ce nu ai mai facut.
Da asa este un vot nu conteaza dar gandeste-te la “accidentul”(sau abuz? parca asa ai scris dincolo) care se poate intampla(si pana la urma la asta o sa se ajunga) cand o tara intreaga de 20 de milioane si ceva de oameni este condusa de niste oameni alesi de doar 2 milioane pentru ca ceilalti nu vor sa mearga la vot din motive de altfel perfect adevarate. Ce zici de asta?
De fapt ii asa cum ai zis indiferent cu cine votezi, el sau careva din oamenii lui o sa calce stramb pana la urma si l-ai ales degeaba.
Concluzie: Bogdan stii ca din cauza ta Vadim, Becali sau ce stiu eu care nebun/mafiot/nesimtit o sa aiba un vot in plus?
November 23rd, 2008 at 15:56 pm
Poate că ăştia de care zici tu or să aibă un vot în plus fiindcă n-o să votez eu. Ei bine, nu îmi e teamă de asta. De ce? Fiindcă ştiu sigur că cel puţin un lucru bun s-a întîmplat cu noi ca popor în materie de opţiuni politice: am depăşit faza în care un Vadim sau Becali capta atenţia unui număr suficient de mare de alegători ca să aibă asigurată puterea. Cei care încă mai iau de bune elucubraţiile lor sunt tot mai puţini şi nu pot înclina balanţa în favoarea lor chiar dacă absenteismul la vot ar fi masiv.
S-au dus situaţiile de genul celei din 2000 cînd lumea a votat cu Iliescu nu pentru că murea de dragul lui, ci ca să nu cîştige Vadim.